zaterdag 14 april 2018

Van Serawak, Borneo naar Singapore

Het einde van het regenseizoen is daar dus tijd om te vertrekken. Ik heb niet het gevoel er al aan toe te zijn maar aangezien onze visa aflopen zullen we wel moeten. Ik heb het gevoel zoveel nog niet gezien te hebben van Serawak en Saba is er al helemaal niet van gekomen. We zullen de nieuwe ankerketting in Singapore moeten kopen.
Van Harte Welkom
Serawak, een provincie in een verdeeld Maleisië. Land van grote schoonheid maar ook deprimerende lelijkheid door de kilometers, kilometers oliepalm plantages, een industrie gerund door voornamelijk Chinezen en een grote bron van inkomsten, maar voor wie? Afschuwelijke eentonige monocultuur benauwend en zelfs sinister, km na km. Eindeloos groen landschap maar het laat geen werkelijke fauna en flora zien. De prachtige neushoornvogel (hornbill), de mascotte en het symbool van Serawak, hebben we maar een keer kunnen spotten. In afgebakende nature reserve parken worden dieren zoals o.a. Orang-oetan nog opgevangen en verzorgd maar voor hoelang? Het geld dat de toeristen binnen brengen beschermd ze nog in zekere zin. De kap van de jungle ten behoeve van de oliepalmindustrie gaat gestaag en in hard tempo door. Het stemt me zo verdrietig! We zien het overal om ons heen gebeuren terwijl we met een auto door Serawak rijden. Zoveel vernietiging van de bestaande natuur. Een artikel onlangs in het NRC; "-Door ontbossing worden orang-oetans naar de randen van de bossen gedwongen en komen ze vanzelf in de buurt van mensen."-
Moeten we de vele producten boycotten waarin palmolie verwerkt zit? Pas op, je hebt er een dagtaak aan. Ik heb wel een opmerking gestuurd n.a.v. een kookrecept in het NRC, waarin volgens mij onnodig palmolie werd aanbevolen.
Longhouse, waarin een hele dorpsgemeenschap samenwoont.
Maar zoals gezegd, Serawak is ook een land van grote schoonheid. We bezoeken bezienswaardigheden als longhouses, parken en markten. Lopen in de jungle en bezoeken het terrein waar ieder jaar een groot worldmusicfestival wordt gehouden en zien daar een optreden van lokale dansgroepen.
Het Chinees Nieuwjaar viel samen met onze trip en dat betekende dat bijna alles 4 dagen gesloten was. Ook kregen we bericht van Francien en Ad, vrienden die ons vertelden dat hun zoon Levi overleden was. Dat drukte de stemming, ook omdat we niet bij ze konden zijn.

We maken ons klaar om naar het zuiden van West-Maleisië te varen door Singapore waters. Ik maak nog even de groetvlag van Singapore om onder de zaling te hijsen. We hebben 4 dagen in rustig weer kunnen zeilen en bij het naderen van Singapore werd het steeds drukker met de uit de kluiten gewassen oceaanstomers, sommige wel 385 meter lang!
Beeld van het AIS systeem
Op een foto van het AIS-beeld ( Automatic Identification System) kun je zien hoeveel schepen er voor anker liggen waar wij doorheen moeten navigeren. De rode lijn is onze vaarroute.
Singapore aandoen met de boot is niet te doen i.v.m. de noodzaak om een agent in te schakelen. Veel te duur, zeker als het maar om een korte periode gaat.
We liggen met Drifter in de rivier aan Maleise kant in een bewaakte luxueuze marina, omringd door torenflats. Overal wordt gebouwd, hoge torenflats waarin heel wat appartementen leeg staan. Een booming en luxe deel van Maleisië. Het leger van Singapore oefent aan de overkant van deze rivier. Patrouille boten varen op en af. Bijna iedere dag is het schieten, soms met behoorlijk zware bommen, met rookzuilen. Het knalt behoorlijk tussen de torenflats. De grote ramen rammelen in hun sponningen. Hoe mooi het appartement ook is, hier zou je geen minuut willen wonen.

We nemen de bus naar Singapore om op zoek te gaan naar de ankerketting die in Maleisië niet te krijgen is. Arnold heeft wat adressen en offertes. Het kost ons 5 uur met verschillende bussen en treinen om de afstand van hemelsbreed een paar kilometer naar het eerste adres te overbruggen! Niet alleen het overstappen van bus naar bus maar ook bij de immigratie en douane aan beide zijden staan honderden mensen te wachten. Het systeem werkt niet zo efficiënt en het lijkt haast op een manier van ontmoedigen om op deze manier te reizen.

Singapore, Gardens by the Bay
Al eerder in de flessenpost van 2014 schreef ik;
Dat Singapore bruisend, kosmopolitisch, multicultureel en een intrigerend mengsel van oud en nieuw is. Dit land is zo goed georganiseerd dat zelfs de tijd van oversteken bij een zebrapad aangegeven staat en vergezeld gaat met geluid van stappen, op het laatst versnellend! Niemand onderscheid zich en we missen de gezelligheid op straat. Is dat wat men bedoeld met 'nieuw'? Vanaf de 50er jaren worden er in de buitengebieden ontelbare torenflats gebouwd en vanuit overheidswegen werd en wordt er vooral gestimuleerd om daar te gaan wonen. Veel groen, mogelijkheden voor sport, speeltuinen, parken, wandelpaden en overdag geen mens te zien! Waar zijn toch al die mensen, moeders met kinderen, kletsende buurvrouwen en ouderen met hun dambordje, de leugenbankjes zoals wij er honderden in Nederland hebben? De Singaporese bevolking lijkt altijd onderweg en iedereen, werkelijk iedereen 'communiceert?' via mobile phone, tabletten en laptops. In de metro praat niemand, allen druk in hun eigen wereld via het display. Nergens schreeuwende reclames en geen lawaai of zelfs geluiden. We hebben gelezen dat de regering, die autocratisch wordt genoemd behoorlijk indoctrineert met ontelbare ‘’opvoedkundige’’ boodschappen. Iedereen behoort te werken. Ledigheid is des duivels oorkussen! Is er in dit land geen armoede, geen daklozen? Nergens een stukje papier, kauwgum, graffiti en de bussen zijn nieuw en brandschoon. Er hangen overal camera’s! Big Brother is...? Geen excessen, geen andersdenkenden? Niemand springt eruit, één schone grijze massa. Alleen maar torenflats met stukjes groen?
Nee, gelukkig zijn Chinatown en de Indische buurt een beetje anders, kleurig, rommeliger, schreeuwend maar vooral toeristisch. En hier overal food-courts en kleine restaurantjes.

Wij vinden uiteindelijk een goede zaak voor scheepswaren en slagen voor 120meter ankerketting. Nu nog proberen deze in Maleisië te krijgen. Een taxi blijkt de enige praktische mogelijkheid. Arnold, voorzien van alle paperwerk speelt het eerlijk en prompt wordt hem door de Maleise douanebeambten gezegd voor de ketting invoerrechten te moeten betalen, 21 Euro per kg. De ketting weegt 270 kg! Een veelvoud dus van wat te ketting waard is. 'Maar oké, er valt misschien nog over te praten.' Uiteindelijk weet de taxichauffeur na lang onderhandelen het bedrag terug te brengen naar 55 Euro, een willekeurig bedrag. Dat verdwijnt natuurlijk in de broekzak. Kijken wij hier nog van op? Niet dus.... of eigenlijk wel! In elk geval goed boos! Ook de chauffeur kan er niet over uit en is zichtbaar ontdaan. Hij zegt zich te schamen voor zijn land en biedt wel honderd keer zijn excuses aan. Hij wil zelfs korting geven op de ritkosten.

Eind april ga ik terug naar Nederland en Arnold begint aan de voorbereidingen om naar Zuid Afrika te varen. Het plan is om samen met Joran, een Nederlander half mei te vertrekken. Hopelijk in Augustus zien Arnold en ik elkaar weer. Laten we zeggen, dat we samen van het corso kunnen genieten.

Groet en tot de volgende blog.
Coby
april 2018


Serawak is ook bekend om de peper.
 
Soms wel 385 meter lang en 60 meter breed.



 


 
Drifter in de marina
......en art rond de marina

Veel decoratie.....

Zo ook in Singapore
 



120 meter is toch een flink eind, en zwáár....


De groetvlag van Singapore onder de zaling

Die vlinder is ruim 15 cm.
 
Nee, het zijn echt gewoon vleesetende planten.
Kippen in diverse verpakkingen....

....en uitvoeringen.


Je kunt het zo gek niet verzinnen... Eet smakelijk!


Nog een longhouse
en interieur.

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten